Měření a seřízení
geometrie náprav vozidla

Co je geometrie náprav?

Správně seřízená geometrie náprav vozidla zajišťuje, aby byla kola vzájemně rovnoběžná, a kolmá k vozovce. Mnoho lidí si neuvědomuje, že i při běžném užívání vozu je nutné geometrii pravidelně seřizovat.

ONLINE OBJEDNÁNÍ TERMÍNU SERVISU - vyberte si některou z následujících provozoven AutoCentrum ČR

Praha CHODOV Praha LIBEŇ Praha STRAŠNICE PŘÍBRAM MĚLNÍK RAKOVNÍK



Negativní vlivy na geometrii

  • nerovnosti a výmoly na vozovce
  • obrubníky u parkoviště
  • prudké zrychlování
  • silné brždění
  • rychlé průjezdy zatáček
zdroj: freepik.com, autor: @halayalex

Negativní účinky na vůz

  • nerovnoměrné poškození pneu
  • vyšší spotřeba PHM
  • horší stabilita vozu
  • neúměrná zátěž mechanizmu řízení
  • nadměrné namáhání podvozkových elementů

Negativní vlivy na geometrii

  • nerovnosti a výmoly na vozovce
  • obrubníky u parkoviště
  • prudké zrychlování
  • silné brždění
  • rychlé průjezdy zatáček

Negativní účinky na vůz

  • nerovnoměrné poškození pneu
  • vyšší spotřeba PHM
  • horší stabilita vozu
  • neúměrná zátěž mechanizmu řízení
  • nadměrné namáhání podvozkových elementů

Kdy správně nechat zkontrolovat a seřídit
geometrii náprav vozidla?

Poradíme kdy navštívit servis

Geometrii náprav kontrolujeme a seřizujeme vždy, máte-li podezření na její chybné nastavení, na základě jízdních vlastností vozu, nebo po jakémkoliv zásahu do podvozkových dílů vozu.

zdroj: freepik.com, autor: @halayalex
zdroj: freepik.com, autor: @mrsiraphol

Geometrii náprav vždy kontrolujeme pokud

  • nazujete na vůz nové pneumatiky
  • se nazuté pneu nerovnoměrně sjíždějí
  • provádíte výměnu jakékoliv podvozkové části vozu
    (např. tlumiče pérování, čepy, ramena náprav, táhla stabilizátoru,...)
  • při akceleraci či brzdění táhne vůz vpravo či vlevo
  • pro přímou jízdu není volant ve vodorovné poloze
  • znáte jiný důvod pro kontrolu a seřízení geometrie
    (např. projedete výtluk na vozovce, najedete na obrubník,...)

Jak měříme
geometrii náprav vozidla?

Naše vybavení a mechanici

Je nám potěšením, že Vám můžeme nabídnout měření geometrie náprav školenými mechaniky s mnohaletou praxí a pomocí laserového zařízení HUNTER, které v současnosti představuje to nejlepší, co změří geometrii Vašeho vozu.

zdroj: freepik.com, autor: @halayalex
Odklon
  • odklon (příklon) kola

    Podle změřené osy kola zjistí, zdali jsou kola kolmo k vozovce. Odklon kol (z předního nebo zadního pohledu na vůz jsou kola do "A") způsobuje například opotřebení pneu na vnitřní straně a náchylnost vozu na boční vítr. Příklon (kola do "V") má vliv na opotřebení pneu z vnější strany a způsobuje poskakování vozu.
Záklon
  • záklon rejdového čepu

    Zajišťuje schopnost automatického centrování řízení (volant se vrací zpět do polohy pro přímý směr jízdy). Záklon je udáván úhlem, který svírá osa procházející středy horního a dolního kulového čepu ke kolmé ose vozidla. Nesprávný úhel záklonu zhoršuje stabilitu vozu při jízdě v přímém směru a brání volantu v návratu do výchozí polohy.
Sbíhavost
  • sbíhavost

    Kola mají být nastavena tak, aby byla rovnoběžná s podélnou osou vozu. V případě, že přední část kola směřuje k podélné ose vozu, jedná se o kladnou sbíhavost, v opačném případě o zápornou sbíhavost. Kladná i záporná sbíhavost je někdy žádoucí - záleží na konstrukci pohonu kol a doporučení výrobce.
Promněnná sbíhavost
  • proměnná sbíhavost

    Nastavení správné sbíhavosti má vliv i na tzv. proměnnou sbíhavost. Proměnná sbíhavost se projevuje při propružení nápravy, například při přejíždění nerovností nebo při prudkém brždění. V případě špatně nastavené proměnné sbíhavosti mohou vozidla měnit svou stopu, která nekoresponduje se směrem vozu.
Odklon
  • odklon (příklon) kola

    Podle změřené osy kola zjistí, zdali jsou kola kolmo k vozovce. Odklon kol (z předního nebo zadního pohledu na vůz jsou kola do "A") způsobuje například opotřebení pneu na vnitřní straně a náchylnost vozu na boční vítr. Příklon (kola do "V") má vliv na opotřebení pneu z vnější strany a způsobuje poskakování vozu.
Záklon
  • záklon rejdového čepu

    Zajišťuje schopnost automatického centrování řízení (volant se vrací zpět do polohy pro přímý směr jízdy). Záklon je udáván úhlem, který svírá osa procházející středy horního a dolního kulového čepu ke kolé ose vozidla. Nesprávný úhel záklonu zhoršuje stabilitu vozu při jízdě v přímém směru a brání volantu v návratu do výchozí polohy.
Sbíhavost
  • sbíhavost

    Kola mají být nastavena tak, aby byla rovnoběžná s podélnou osou vozu. V případě, že přední část kola směřuje k podélné ose vozu, jedná se o kladnou sbíhavost, v opačném případě o zápornou sbíhavost. Kladná i záporná sbíhavost je někdy žádoucí - záleží na konstrukci pohonu kol a doporučení výrobce.
Promněnná sbíhavost
  • proměnná sbíhavost

    Nastavení správné sbíhavosti má vliv i na tzv. proměnnou sbíhavost. Proměnná sbíhavost se projevuje při propružení nápravy, například při přejíždění nerovností nebo při prudkém brždění. V případě špatně nastavené proměnné sbíhavosti mohou vozidla měnit svou stopu, která nekoresponduje se směrem vozu.

Bezpečí a finanční úspora po seřízení
geometrie náprav vozidla?

Vyplatí se pravidelná kontrola a seřízení? Rozhodně ANO

A proč? Jen díky správně seřízené geometrii bude podvozek Vašeho vozu reagovat tak, jak zamýšlel výrobce a jak byl vůz testován a homologován jako bezpečný pro provoz na pozemních komunikacích. V opačném případě se může v krizových situacích zachovat nepředvídatelně, až nebezpečně. I při běžné jízdě ušetříte nemalé prostředky za pneumatiky a podvozkové komponenty, které budou zatěžované jen do té míry, pro jakou jsou konstruované výrobcem vozu.

zdroj: freepik.com, autor: @halayalex

Správně seřízená geometrie je investice do bezpečnosti a ještě Vám ušetří spoustu peněz.

Pro jaké vozy je určena služba měření
geometrie náprav vozidla?

Jednoznačně - pro všechna vozidla

Pro měření geometrie je potřeba mít k dispozici údaje výrobce ke každému konkrétnímu typu vozidla. Naše databáze je pravidelně aktualizovaná a proto jsme schopni změřit geometrii novým autům, ne-úplně novým autům, sportovním vozidlům, i veteránům.

Nejsme žádný nafintěný autosalón,
jsme český servis, pro české zákazníky a jejich auta.

zdroj: freepik.com, autor: @halayalex

Ať už přijedete s jakýmkoliv problémem
a s jakýmkoliv autem
NIKDY se k Vám neotočíme zády.

AutoCentrum ČR, s.r.o. - OBJEDNEJTE SE ON-LINE:
Praha Chodov | Praha Libeň | Praha Strašnice | Příbram | Mělník | Rakovník


Designed by halayalex / Freepik, Designed by mrsiraphol / Freepik