Výměna oleje
v automatické převodovce

Měníte pravidelně olej v motoru? V převodovce se musí měnit také.

Každé mechanické zařízení potřebuje údržbu. Pakliže údržbu zanedbáme, zvyšujeme riziko nákladné a zdlouhavé opravy. Automatické převodovky jsou principiálně jednoduché, ale mechanicky složité, léty vylepšované, a sofistikované stroje. Jen správná údržba Vám zaručí správnou a bezchybnou funkci po celou dobu životnosti vozu.

zdroj: Unsplash.com, autor: Rahul Chowdhury

Co umíme?

  • Disponujeme speciálním zařízením pro výměnu oleje v automatické převodovce, bez kterého nelze olej důkladně vyměnit.
  • Vyčerpáme olej z převodovky.
  • Napustíme převodovku detergentem, který rozpustí všechny usazeniny, a opět vyčerpáme.
  • Vypláchneme převodovku speciálním olejem – obsahuje-li nečistoty, opět plníme detergentem, dokud není převodovka zbavená všech usazenin a nečistot.
  • Naplníme převodovkovým olejem určeným přímo pro váš vůz, v přesně požadovaném množství udávaném výrobcem.
  • Celý proces sleduje řídící jednotka "plniče" převodovky, která garantuje dodržení správného technologického postupu výměny oleje.

Co je
automatická převodovka?

Základní rozdělení a popis automatických převodovek

Vozidlo vybavené automatickou převodovkou samočinně mění převodové stupně (samo řadí). A nejen to. Nejen že řadí za Vás, ale nahrazuje spojku a spojkový pedál, umí vybrat nejvhodnější rychlostní stupeň, umí sledovat jízdní styl řidiče a v reálném čase se mu přizpůsobovat. Na typu převodovky záleží, jak rychle, jak šikovně a jak hladce umí řadit.

zdroj: www.freepik.com, autor: senivpetro

Typy automatických
převodovek

  • Převodovka s hydrodynamickým měničem – jeden z nejstarších typů automatické převodovky, ovšem kvalitou řazení jiným typem převodovky zatím nenahraditelný.
    VÝHODY: léty ověřená a k dokonalosti dovedená konstrukce, nejhladší řazení, kdykoliv umí zařadit jakýkoliv stupeň
    NEVÝHODY: vysoká hmotnost, drahé opravy
  • Dvojspojková převodovka – v dnešní době nejpoužívanější převodovka.
    VÝHODY: relativně nízká hmotnost, jednoduchá konstrukce, velmi rychlé řazení – řadí-li stupně v logickém sledu za sebou, nižší cena
    NEVÝHODY: neumí přeřadit o více stupňů najednou, přeřazení neprobíhá vždy hladce – má-li řadit v nelogickém sledu
  • Automatická (robotická) převodovka – z hlediska konstrukce se jedná o běžnou manuální převodovku spřaženou s automaticky ovládanou spojkou.
    VÝHODY: jednoduchá konstrukce, nízká hmotnost, dlouhá životnost
    NEVÝHODY: možná nejméně komfortní ze všech automatických převodovek, ale pokud se s ní naučíte jezdit, bude Vám dlouho a dobře sloužit
  • Variátor (bezstupňová převodovka) – velmi specifický typ řazení – převodovka, která nemá pevně dané rychlostní stupně, ale dokáže PLYNULE měnit převodový poměr pomocí dvou "řemenic", měnících svůj průměr v průběhu jízdy.
    VÝHODY: neexistuje řazení rychlostních stupňů = motor pracuje neustále v optimálních otáčkách, necítíte řazení
    NEVÝHODY: drahé zařízení na výrobu i provoz, problémy s přenosem velkého točivého momentu, rozšířené u skútrů

Výměna oleje

U kterých převodovek měníme olej?

Konstrukce (typ) automatické převodovky je určující pro naše možnosti, resp. pro možnosti našeho vybavení, které dokáže měnit olej v nejpoužívanějších typech automatických převodovek.

zdroj: www.vecteezy.com

Olej měníme u následujících typů

  • HYDRODYNAMICKÝ MĚNIČ
    Do nedávna nejrozšířenější typ automatické převodovky.
  • DVOUSPOJKOVÁ PŘEVODOVKA
    Známá též pod obchodním označením DSG – jedná se o obchodní název dvojspojkové převodovky používané ve vozidlech koncernu VW.
    • HYDRODYNAMICKÝ MĚNIČ
      Do nedávna nejrozšířenější typ automatické převodovky.
    • DVOUSPOJKOVÁ PŘEVODOVKA
      Známá též pod obchodním označením DSG – jedná se o obchodní název dvojspojkové převodovky používané ve vozidlech koncernu VW.

Cena služby
výměna oleje v automatické převodovce

Každá služba něco stojí, a proto si nejprve řekneme, co vše tvoří cenu výměny oleje v převodovce

Při výpočtu ceny výměny oleje v automatické převodovce musíme vycházet z cen materiálu a ceny práce. Cena práce je jasně definovaná tzv. normohodinou, ale cena materiálu pro každý vůz jiná.

zdroj: www.freepik.com, autor: peoplecreations

Něco málo o ceně

Jaká materiál je potřeba k výměně oleje v automatické převodovce?

  • V první řadě potřebujeme nový OLEJ – každá automatická převodovka má jiný objem = jiné množství olejové náplně. Vzhledem k ceně převodového oleje se jedná o významnou položku celkové ceny.
  • OLEJOVÝ FILTR – stejně jako má motor svůj olejový filtr, má ho i převodovka. Olejový filtr automatické převodovky bývá dokonce i podobný olejovému filtru, který vidíme na motoru. V takovém případě je investice několik set Kč. Ale jsou i filtry, které stojí několik tisíc Kč. Ty bývají součástí vany převodovky a s trochou nadsázky se dá říci, že měníme celý díl převodovky.
  • ZNEČIŠTĚNÍ původní olejové náplně – ovlivňuje množství detergentu i celý proces výplachu převodovky. Někdy se musí výplach i několikrát opakovat a tím se násobí spotřeba detergentu.

Jakou práci je potřeba k výměně oleje v automatické převodovce?

Samotná práce mechanika je také velmi ovlivněna typem převodovky a vozu. Například výměna zmíněného olejového filtru může trvat 10 minut (zpravidla u DSG), anebo také 3 hodiny (např. u vozů Mercedes, kde je filtr součástí vany převodovky). Proces výměny oleje může tedy trvat 5 hodin i dva dny.

Jaká je výsledná cena?

Z výše uvedeného plyne, že dopředu jí nelze stanovit v obecné rovině pro všechny vozy. Přesto bychom se měli pohybovat v rozmezí 8.000 až 15.000 Kč. Přesnou cenu pro Váš vůz Vám rádi nezávazně spočítáme. Neváhejte proto kdykoliv kontaktovat jakoukoliv z našich provozoven.



KONTAKTY – síť autoservisů AutoCentrum ČR

Praha CHODOV Praha LIBEŇ MĚLNÍK RAKOVNÍK VLAŠIM